Bloggserie om Marstein fyr, del 1 

Les og se film fra den spennende historien bak Marstein Fyr på holmen i havgapet.

 

Marstein fyr – Landemerket mot havet i vest

Reiser vi 100 år tilbake i tid, var det havet og fjordene som var de viktigste transportårene på Vestlandet. Veier fantes det lite av, så det meste folk trengte fra verden utenfor kom sjøveien. Bergen var den gang en viktig europeisk havn, og skipsfarten var selvsagt avgjørende for byens fremvekst og velferd. Av samme grunn var nok også vestlendingen fra 1800-tallet langt mer internasjonal og verdensvant enn vi kanskje tenker oss i dag.

Puddefjorden 1880

 

Ny velkomst til Bergen

Utover 1800-tallet tok dampskipene over stadig mer av skipstrafikken, og i den forbindelse ble det ytret et stadig sterkere ønske fra byens skipsredere om et nytt fyrtårn i innløpet til Korsfjorden, slik at skipene i større grad kunne benytte denne mer direkte ruten i stedet for å seile inn Selbjørnsfjorden lenger sør. Farvannet hvor Korsfjorden møter Nordsjøen var beryktet, ikke minst på grunn av den fryktede Marsteinsbåen, hvor mang et skip har gått på og forlist opp igjennom årene.

 

Farvannet hvor Korsfjorden møter Nordsjøen var beryktet, ikke minst på grunn av den fryktede Marsteinsbåen.

 


Den fryktede “Marsteinsbåen” ser vi ytterst i bildet like utenfor fyret.

Til slutt fikk rederne det som de ville, og Kystverket inngikk leieavtale med familien Kalve på Austevoll om leie av den lille øyen Store Marsteinen som lå som aller siste utpost mot storhavet i vest. I 1877 stod fyret ferdig, med et vakkert, klassisk fyrbygg fra epoken. Her var fyrtårn og fyrmesterbolig bygget sammen i hvitmalt betong, og det ble bygget en betongkai og et naust i tre på den litt mer skjermede østsiden av øyen. Senere ble det også bygget en assistentbolig like ved fyrtårnet.

Fyrtårnet og fyrmesterboligen slik det ble satt opp for første gang i 1877.

Havets krefter

Allerede under byggingen av fyret fikk man for alvor kjenning med de enorme naturkreftene som hersker over denne forblåste lille øyen, og været skulle opp gjennom historien bli disse havets hverdagshelters aller største utfordring, men også stedets kanskje aller største tiltrekningskraft. Det er helt umulig å forestille seg hvordan sjøen kan herje der ute uten å selv ha vært der og sett sporene med egne øyne. Dette skal vi fortelle mye mer om i del 3 og 5 av denne bloggserien.

  

Lys i horisonten

For en styrmann på en skute på vei over Nordsjøen – uten moderne navigasjonsutstyr, gjerne i ruskevær og med verdifull last og ansvar for mange menneskeliv, må det første glimtet av lys fra et fyrtårn i horisonten ha vært det mest kjærkomne synet han kunne tenke seg. Hver fyr blinket med sin egen kode i morse, og når man omsider kunne tolke bokstavene «MA» som var koden til Marstein fyr, visste man hvor man var. Da kunne man endelig senke skuldrene litt og begynne å planlegge ruten inn Korsfjorden og videre til Bergen, hvor fast land under bena og kanskje også familien ventet.

Fyrlykten fra Marstein lyser fortsatt den dag i dag.  

 

Bloggserie Del 2, kommer…

Denne artikkelen er en del av en serie på 6 som vil bli publisert fremover. Del 2 har overskriften «Dramatisk forlis i vinternatten», og skal bl.a. handle om forliset til dampskipet DS «Siggen».

Kilder: Norges fyr Bind 1, Lokalavisen Marsteinen

Relatert: