Les historien om forliset til DS Siggen i 1892, i del 2 av serien om Marstein fyr. 

Klokken er like før 04:00 på morgenen lørdag 9. januar 1892. På havet like utenfor Austevoll ligger det et staselig dampskip innhyllet i snøbyger og nattmørke. På skorsteinen skimtes det røde krysset til bergensrederiet Harloff & Bøe, og skriften på hekken avslører at dette er det nesten nybygde dampskipet «Siggen». Skipet har hatt en lang og strevsom seilas fra Trapani på Sicilia fullastet med salt, og er bare timer unna sitt første anløp i hjembyen Bergen. Mannskapet er slitne etter en brutal overfart på Nordsjøen, hvor de bl.a. kom ut for heftig storm og brottsjøer som gjorde skade båten. De har allerede ventet flere timer på at snøbygene skal lette slik at det blir trygt å gå inn Korsfjorden og følge leden inn til Bergen.

På broen står Kaptein Andreas Olsen sammen med Skudeneshavn-losen Samuel Olsen Syrø og venter utålmodig. Så letter plutselig snøbygene, og de ser tydelig både Slåtterøy fyr i sør og Marstein fyr i nord. De beslutter straks å påbegynne innseilingen. Losen velger å gå den raskeste ruten over Marsteinsålen – farvannet mellom Lille Marsteinen og Store Kalsøy. I rolig vær og god sikt er dette en trygg rute, også i dampskipenes tidsalder.

“Brenninger rett forut!”

Men vestlandsværet er lunefult, og ikke før har de kommet inn mot Kalsøylandet så kommer nok en heftig snøbyge feiende ut Korsfjorden, og snart ser de omtrent ingenting. Nå er det heller ikke mye hjelp i lyset fra Marstein fyr – så nært gjør det kraftige lyset ikke mye annet enn å blende dem. Å bedømme avstanden til det gjennom snøbygene er umulig. Ikke kan de snu heller i det trange farvannet, så de må bare stole på at losen har satt rett kurs. Dessverre skal det vise seg at losen har lagt kursen for langt mot nord vest, og det store skipet passerer Store Marsteinen faretruende nært land. Plutselig roper utkikkene forut «Brenninger styrbord!» Losen er sikker på at han må ha gått for langt øst og kommet for nært Store Kalsøy, og beordrer straks styrbord ror for å dreie skipet vestover. I virkeligheten hadde utkikkene sett sjøen bryte rundt Lille Marsteinen, en liten holme på østsiden av fyret. Kursendringen førte dem dermed bare enda mer rett på holmen, og nesten umiddelbart roper utkikkene «Brenninger rett forut!» Det beordres full fart akterover, men for sent. «Siggen» kjører baugen inn i en grunne med full fart.

Nå er situasjonen plutselig dramatisk for mannskapet. I stedet for å få landlov, må de nå kjempe for livet på havet i vinternatten. Forskipet synker så raskt at det snart blir klart at skipet ikke kan reddes. Kapteinen beordrer alle i livbåtene. Den ene ble ødelagt i stormen i Nordsjøen, så alle 26 må stue seg sammen i den ene som er intakt. Da er forskipet allerede sunket så dypt at de kan spasere rett fra dekk og om bord i livbåten. Med overlastet båt og voldsomt drag i sjøen tar ikke kapteinen sjansen på å prøve å gå i land på fyret i nattemørket. De ror kalde og slitne rundt i mørket til i 8-tiden om morgenen. Da setter fyrvokterne sin lille lettbåt på sjøen, og sønnen til fyrvokterassistenten, en gutt i bare tenårene, ror ut og henter hele mannskapet en etter en. Det er lettere å komme i land med den lille båten.

Forsikringskonflikt

På fyret blir mannskapet tatt varmt i mot og gitt mat, tørre klær og all mulig omsorg. Da er det verre med «Siggen». Den stolte skuten driver av grunnen, og hekken dreies inn mot Store Marsteinen, hvor skipet blir liggende langs østsiden av øyen og hogge mot land. Snart er bare mastetoppene synlige over den svarte januarsjøen. Senere på dagen sender rederiet ut en slepebåt fra Bergen som henter mannskapet fra fyret. Noen dager senere ankommer også bergingsdamper og representanter fra rederiet og forsikringsselskapene, men da er det ingen spor å se av «Siggen». Havdønningenes kvern har allerede begynt å gjøre sin gjerning. Bergingsselskapet «Ballasthandler Olsen» kjøpte vraket for 200 kr hentet opp en dampkjel og en propell. Resten blir liggende på 30-40 m dyp.
«Siggen» var forsikret for hele 545.000 kr, en enorm sum i 1892. Dette kom på toppen av flere dyre forlis i regionen, og det oppstod i ettertid en ganske heftig konflikt mellom Kaptein Olsen og Bergens skipperforening på den ene siden, og Bergens Dampskibsassuranceforening på den andre siden. Forsikringsselskapene gikk til det dramatiske skritt å komme med en skriftlig uttalelse om at de i fremtiden ikke ville forsikre skip under kaptein Olsens kommando, noe som i praksis ville frata ham muligheten til å være kaptein på bergenske dampskip for all fremtid. Dette medførte både rettssaker og livlig debatt i bergensavisene i månedene som fulgte. Hordaland meddomsrett la likevel alt ansvaret for forliset på losen, som ble idømt 50 kr i bot «…for å have lodset fartøiet saaledes at det formedelest hans ukyndighet, uaktsomhet eller uforstand stødte på Lille Marsten og derved gik tilgrunde». Å være los kunne være svært innbringende, men gikk det galt var konsekvensene brutale.

Et yndet dykkemål

Til tross for havets ødeleggende krefter ligger det fortsatt store stykker av «Siggen» igjen på bunnen av sundet mellom Store Marsteinen og holmen Skjærskaget. Blant tusenvis av skrogplater og smådeler ligger bl.a. større seksjoner av bunn og side av skroget, og ikke minst er hele dampmaskinen fortsatt intakt. Vraket er derfor et flott dykkemål.

Se video av vraket her:

Er du dykker og har lyst å dykke ved «Siggen»? Kontakt ole@panoramahotell.no. Gjennom dykkeprosjektet Dive Bergen tilbyr vi guidet dykking på vraket.

Relatert: